Faceți căutări pe acest blog

luni, 22 iunie 2009

Philippe Decouflé la București: Coregrafia iluziilor optice


Coregraful francez Philippe Decouflé mărturisește că, tehnic vorbind, e cel mai influențat de legenda americană a dansului Merce Cunnigham, de la care a luat și lecții de video. Întâlnirea dintre cei doi a dat roade spectaculoase: amprenta lui Decouflé a devenit ușor de recunoscut – el nu face simplă coregrafie, sau mai bine zis nu folosește în desenul scenic pe care îl creează numai trupurile dansatorilor, ci le combină pe acestea cu reflexiile lor, cu imaginea lor filmată, le pune într-un dialog la limita realului, sfidând adesea capacitatea de înțelegere a spectatorului. Folosind camere video ce filmează în direct sau modifică imaginea filmată – mărind-o, micșorând-o, punând-o în perspectivă, etc – Decouflé înșală ochiul, dar numai pentru a bucura și a uimi și mai mult atât mintea cât și sufletul.

E o coregrafie a iluziilor optice, care și-a dat măsura mai întâi în creația sa ”Unghi infidel” (cu o dansatoare însoțită la fiecare mișcare de două replici ale imaginii ei, una mărită, cealaltă micșorată) și e reluată cu completări și adăugiri în ”Sombreros”, spectacol prezentat de Compania DCA-Philippe Decouflé, la invitația Institutului Cultural Francez, în turneu la București.

citeste tot articolul pe www.zf.ro/ziarul de duminica

3 comentarii:

Adrian Matetovici spunea...

Partea 1
Stimata Cristina Modreanu,
Stiti ce cred eu ca ii lipseste teatrului romanesc azi? Ii lipseste acel "Huoooooo" sincer, racnit cu putere dar cu buna credinta, poate chiar din sala atunci cand creatorul, scenarist, regizor, actor... o merita. Lipsit de acest feedback creatorul este un atotputernic neputincios. O rosie aruncata din sala e un pas inainte. Fara rosie, gratulat continuu cu ovatii din picioare creatorul intra in sevraj. E invingator, poate face orice...cat de prost...va fi aplaudat... Inseamna ca ce face e bine si pe placul publicului... NU? Publicul aplauda oricum,nu? Ce politicos public...
Ei bine, la dracu, NU!
Este vorba de spre o susanea ce cu indulgenta poate fi descrisa in cuvinte ca o mizerie penibila, numita "Singuri in noapte" cu Claudiu Bleont si Delia Seceleanu, programata a se desfasura ca spectacol invitat in toata tara... la Braila s-a jucat... e programata si la Galati... la Constanta nu s-a jucat ca lumea nu a cumparat biletele... norocul lor ca au preferat terasa si berea de asta data.
Cum va spuneam, luni s-a jucat la Teatrul "Maria Filotti" Braila piesa numita "Singuri in noapte", chipurile scrisa Cornel Branescu. Afisele din oras contineau in antet numele Teatrului de Comedie Bucuresti si in clar "George Mihaita director".... Incredintat ca este vorba de un act artistic cu girul dat de o institutie de prestigiu m-am dus la spectacol impreuna cu intreaga familie, inclusiv fetita mea de 12 ani.
Nu mi-a fost dat sa asist vreodata la ceva mai jalnic, suburban, gratuit. O mizerie de text, fara nicio avertizare pe afis asupra limbajului, putin spus licentios, nepotrivit nici pentru oameni maturi in toate mintile, nu mai vorbesc pentru o copila de 12 ani.
Nu ma intelegeti gresit, sunt un mare amator de teatru, ma consider suficient de avizat si inteleg formele de exprimare directe si accept limbajul frust. Dar nu accept sa nu fiu averizat de asta si sa-mi supun copilul unui asalt pornografic!
Mai mult, s-a dovedit ca acestia nu sunt doar niste pseudoartisti fara minima decenta si respect fata de public ci si escroci ordinari. Iata de ce.
Am iesit dupa 10 minute de la spectacol pentru a avea surpriza ca afara sa constat ca la intrare era un ALT AFIS, cu acelasi format grafic, aceeasi piesa, insa fara antetul Teatrului de Comedie Bucuresti, cu alt autor (Claud si Del... adica Bleontz & Seceleanu), alt regizor (nu Marcel Top), alta scenografie, alt organizator al spectacolului, un numit "Horatiu". O inselatorie ordinara, revoltatoare!
Aceasta nu mai ramane doar un act artistic ratat jalnic, ci se numeste ESCROCHERIE, iar responsabil este ex-actorul Claudiu Bleont care a asigurat (dupa cum m-am informat) conducerea teatrului local mintind ca totul este corect si in regula ...(actor a fost doar sub indrumarea lui Pita si doar in studentie...dupa aceea nu am mai vazut nimic demn macar de o spranceana ridicata si..credeti-ma... ca un fan declarat al memorabilului "Pas in Doi"... am insistat).
Acesti nesimtiti au impresia ca isi pot bate joc de public, si poate in special au aceasta impresie despre publicul din provincie crezand ca poate fi servita orice facatura CHIAR SI SCHIMBAND AFISUL IN ULTIMUL MOMENT, dupa ce biletele au fost deja vandute. Ei mizeaza doar pe bunul simt care de multe ori impiedica oamenii sa huiduie cand ar fi cazul. Acesti pseudoartisti lipsiti de orice morala se folosesc de numele si renumele altor institutii (Teatrului de Comedie Bucuresti in speta) pentru a insela cu nesimtire publicul. Ca la alba-neagra!

Adrian Matetovici spunea...

Partea a doua.

Pentru ca magaria era organizata in serie, am avertizat publicul din Galati, unde era programata urmatoarea reprezentatie, prin intermediul presei locale. Puteti citi ancheta din ziarul Viata Libera Galati aici: http://www.viata-libera.ro/articol-O_„teapa”_de_spectacol_cu_Claudiu_Bleont_si_Delia_Seceleanu_2.html
Puteau cel putin sa avertizeze publicul ca piesa contine un limbaj nepotrivit copiilor . Cel putin SA SE PUNA BULINA ROSIE! Pentru ca din punctul meu de vedere se poate spune mult mai mult, si anume ca piesa este produsul unor minti ravasite.
Eu incerc sa insuflu copilului meu dragostea de teatru, de literatura, sa o scot cel putin temporar din vraja internetului si a instant-messaging-ului. Din pacate acum un an am fost de asemenea dezinformat despre un spectacol ce continea unele obscenitati (incomparabil mai acceptabile ca acelea din piesa lui Bleont) iar copila mea (repet 12 ani) a reactionat negativ refuzand o perioada sa ma mai insoteasca la teatru.
Nu va pot descrie ce am simtit luni seara cand, la insistentele si asigurarile mele repetate, a acceptat sa se imbrace frumos in rochita (banuiesc ca va puteti imagina efortul...)si sa mearga la teatru. Si a urmat ce a urmat... Eram incredintat ca va fi vorba de o comedie dar m-am trezit in fata unui text relatand inginereste cu maxima precizie si detaliu ratarile sexuale conjugale ale unui homosexual lubrifiat cu vasilina... intr-o piesa cu afis roz si cu chipul dulceag-zambitor al Deliei Seceleanu purtand o adorabila sepcuta.
Uitasem ca si bolnavii mintali pot rade cu pofta.
Eu cred ca procentul de piese aplaudate in picioare astazi de catre public este la fel de neverosimil ca si procentele cu care se castigau alegerile comuniste de 99,98%...
De asta cred ca are nevoie teatrul pentru a iesi bine din ce se intampla azi... de huiduieli atunci cand trebuie...de iesit din sala cand nu ne place...cand ne plictisesc... cand ne enerveaza si ne jignesc... are nevoie de cerut banii inapoi...de boicot. Altfel va fi vaduvit de informatia esentiala: Ce NU NE PLACE.

Cristina Modreanu spunea...

domnul Matetovici,
aveti cu siguranta dreptate cand spuneti ca e nevoie de reactie din partea spectatorilor. personal, sper ca voi apuca acele vremuri in care oamenii sa indrazneasca sa se manifeste la teatru dupa cum simt si gandesc - in limitele bunului simt, desigur - si sa paraseasca incinta daca nu mai suporta un spectacol sau macar sa nu mai aplaude daca nu cred ca aplauzele sunt meritate. dealtfel, site/ul liternet are o campanie "aplauda doar ce iti place" si sper ca ea sa functioneze.
imi pare rau ca ati avut asemenea intamplari neplacute la teatru, nu stiu despre ce spectacol e vorba, am vazut doar unul in regia lui Marcel Top, cu aceiasi actori, destul de prost din pacate si acela, insa nu flagrant vulgar. probabil ca dvs ati fost victima unuia dintre impresarii improvizati care inca mai incearca sa castige cate un ban nemeritat pacalindu-i si pe actorii naivi care isi dau acordul si pe spectatorii care cred in ei. pentru un actor, un asemenea turneu e un pas sigur spre pierderea oricarei popularitati, dar din pacate dl Bleont a facut deja destui pasi pe acest drum.
sper din suflet ca fiica dvs sa nu ajunga sa urasca teatrul si sa afle ca exista spectacole care iti pot schimba viata in bine, care te ajuta sa te descoperi pe tine insuti. eu am avut norocul, tot gratie parintilor mei, sa descopar teatrul, desi locuiam tot intr-un orasel de provincie. poate n/ar strica sa faceti o mica excursie la bucuresti, unde sigur veti gasi spectacole de calitate, care sa-i lase o frumoasa amintire.
toate bune,
cristina modreanu