Faceți căutări pe acest blog

sâmbătă, 5 iunie 2010

Schimbare de zeitgeist - Scena.ro nr. 9 iunie/iulie



(...) Dacă mai vine o speranță de undeva, în acest loc din care jumătate dintre locuitori speră să plece, sub o formă sau alta, atunci această speranță vine de la cei mai tineri dintre artiști. Oare de ce gândurile românilor se regăsesc mai degrabă în hit-urile muzicale ale unor trupe undergound sau în spectacolele produse în sistem independent de către artiști care uneori nici nu sunt plătiți?.

Am tot mai des senzația că aud în aerul orașului cântecele Paraziților (”Ne ducem țara în spate/Noi vrem respect!”) sau noul hit Guess Who (”Nu ne-am născut în locul potrivit”) și sunt emoționată de spectacole precum ”20/20” de la Yorick Studio din Tg. Mureș, scris și regizat de Gianina Cărbunariu, care încearcă să afle de ce s-au bătut românii și maghiarii în stradă, în 1990, sau ”Capete înfierbântate”, documentat, scris și montat de Mihaela Mihailov și David Schwartz, plus actorul Alex Potocean care se transformă din Marian Munteanu în Ion Iliescu și în mulți alții pentru a da glas opiniilor despre rușinoasele mineriade din anii 90 (s-a jucat la Centrul de Introspecție Vizuală, dar trebuie să se mute, așa că nu știu unde îi mai găsiți).
Ei sunt coloana sonoră și subtitlurile și coloana vertebrală – câtă mai este - ale orașelor în care trăim astăzi.

Într-o lume cum este aceea de azi, în România, balanța artistică ar trebui să se încline mai mult dinspre ”escapism”-ul ce deghiza afirmația în metafore, atât de util înainte de 1989 pentru igienizarea intelectuală a unui popor sufocat de totalitarism, înspre o artă cu conștiință socială, o artă de expresie directă, în care artistul se implică într-un proces de igienizare la fel de important, dar diferit. Schimbare de zeitgeist.

din sumarul nr. 9:
Dezbatere: Teatrul independent versus teatrul instituţionalizat; Interviuri cu Muriel Mayette - Administrator Comedia Franceză, Paul Joseph Boos - dansator, coregraf, maestrul repetitor desemnat de Trustul George Balanchine din New York să monteze pe scena Operei Naţionale Bucureşti două lucrări ale renumitului coregraf George Balanchine; Dosar: Festivalul Internaţional Shakespeare 2010; Profil - Teatrul din Moldova; Corespondenţe de la Bruxelles, (Myra Iosif Fischmann), New York (Saviana Stănescu), Paris (Mirella Nedelcu Patureau).

Scena.ro apare cu sprijin parţial acordat de UNITER – Uniunea Teatrală din România din timbrul teatral.

Unde puteţi găsi revista Scena.ro:

Librăriile Humanitas (din Bucureşti şi din ţară)
Librăriile Cărtureşti (din Bucureşti şi din ţară)
Bucureşti:
- Ceainăria Bernschutz
- Librăria Engleză ”Anthony Frost”
Cluj:
Book Corner

Revista poate fi comandată şi online pe www.fnt.ro

Niciun comentariu: