Faceți căutări pe acest blog

luni, 28 iulie 2008

Radu Afrim, premiat la Avignon pentru un spectacol despre Cioran



Mansarde à Paris/ Les détours Cioran",o producţie Kulturfabrik, Luxemburg, în regia lui Radu Afrim, a câştigat premiul Coup de Coeur de la Presse la festivalul Avignon Off (10 iulie-2 august)


Prima reprezentaţie cu "Mansarde à Paris/ Les détours Cioran" de Matei Vişniec, în regia lui Radu Afrim a avut loc pe 10 iulie, când s-a deschis oficial secţiunea Off Avignon 2008. Sala era plină în proporţie de peste 70 la sută, dar regizorul care umple garantat toate sălile de teatru în România, având deja fani în mai toate oraşele în care a montat, era nemulţumit de numărul de spectatori şi de promovarea făcută până atunci spectacolului jucat la Theatre du Balcon. Totuşi, să umpli o sală de teatru în timpul Festivalului de la Avignon, în secţiunea off, acolo unde anul acesta au prezentat spectacole peste 1000 de companii, nu e deloc uşor. Toţi actorii îşi petrec timpul dintre spectacole împărţind fluturaşi şi încercând să convingă oamenii să vină să-i vadă, iar rezultatul depinde întotdeauna de mai mulţi factori – concurenţa din secţiunea „in”, ora la care se joacă spectacolul, până şi starea vremii.
În acest context, producţia Kulturfabrik din Luxemburg, realizată în cadrul programului „Belles Roumanie” la care a contirbuit şi ICR Bucureşti, a reuşit însă în zilele următoare să strângă nu numai public, ci şi aprecierile presei de specialitate. Aşa încât, după 13 reprezentaţii, spectacolul a fost desemnat miercuri, 23 iulie, cel mai bun din secţiunea off 2008 şi a primit premiul Coup de Coeur de la Presse, aprecierile jurnaliştilor francezi adresându-se în primul rând regiei şi interpretului principal, Constantin Cojocaru, care joacă în limba franceză rolul lui Cioran, personajul piesei scrise de Matei Vişniec.
Este impresionant felul în care reuşeşte acest actor să se „mute” în altă limbă, transformându-se într-un personaj care, eliberat de propria memorie (autorul scrie despre ultima parte din viaţa lui Cioran, când era deja bolnav de Alzheimer) îşi revizitează amintirile confuze, neîncetând să fie uimit de întâlniri şi întâmplări. E uimitoare starea de bine pe care o dă spectacolul, ţinînd cont de subiectul piesei lui Vişnice, iar acesta este în primul rând meritul regiei, care creează tablouri magice, colorate (video Wonderboy) şi vine cu idei total neaşteptate în tratarea anumitor scene – cum e lecţia de filosofie ce are loc în ritm de exerciţii aerobic, conduse de un profesor seminud, dotat cu nişte căşti de DJ. Prospeţimea spectacolului şi umorul special marca Afrim, care vine tocmai din surprizele pregătite de regizor pentru un public ale cărui aşteptări false sunt complet date peste cap, au făcut din „Mansardă la Paris” un spectacol cuceritor pentru spectatorii bine antrenaţi care se întâlnesc în fiecare an la Avignon. Nu mai puţin, actorii aleşi de Radu Afrim – provenind din Franţa, Luxemburg şi România - au reuşit să se integreze universului special creat de acest regizor care va fi în curând şi mai bine cunoscut publicului francez. În publicaţiile de specialitate apărute la Avignon pe perioada festivalului existau deja reclamele pentru stagiunea 2008-2009 a Teatrului Odeon din Paris, acolo unde numele lui Radu Afrim (invitat să prezinte spectacolul „Povestiri din nebunia noastră de toate zilele” de Peter Zadek, creat la Teatrul Tineretului din Piatra-Neamţ) apare alături de cel al unor creatori precum Thomas Ostermeier sau Eimuntus Nekrosius. Drumul lui Radu Afrim spre scena franceză e deschis.

foto Cristina Modreanu: afis pe strazile din Avignon

Un comentariu:

no spunea...

Exista vreo sansa ca "Mansarda la Paris" sa ajunga si prin Bucuresti?